Med ett helt nytt butikskoncept tar The Body Shop – precis som många gånger tidigare – taktpinnen i den gröna omställningen:
– Det här ligger helt rätt i tiden, säger en av ägarna.
Det råder ett lugn i det The Body Shops butik i Kvarteret Utopia i centrala Umeå, en timme innan öppning. Ägarna Johanna Östensson och Elin Gustafsson färdigställer det sista arbetet med det helt nya butikskonceptet, som hade premiär torsdag den 27 oktober.
Längs en av väggarna har ett refillsystem byggts upp. Här kommer kunderna att kunna fylla på tomma schampo-, balsam- och tvålflaskor i de mest populära dofterna.
På torsdag den 27/10 hade det nya refillsystemet premiär. Det firades med fina erbjudanden i båda The Body Shops butiker. Bortsett från att det nya systemet är ekonomiskt fördelaktigt för kunderna, förväntas det minska även mängden plast avsevärt. Kedjan räknar med att spara 25 ton plast per år genom detta.
– Det här känns superkul! Kunderna köper en flaska, i aluminium som håller livet ut, som de sedan fyller med sin favoritprodukt för håret eller kroppen. När din tvål eller ditt schampo sedan är slut kommer du in med flaskan i butiken och fyller på den igen. Då kan du som kund välja att fortsätta med samma doft eller testa någon helt ny, säger Johanna Östensson.
Elin Gustafsson fyller i:
– Vi fäster en etikett på flaskan så du enkelt vet vad den innehåller. De här flaskorna är dessutom 300 milliliter stora, det vill säga 50 milliliter större jämfört med de andra schampo-, balsam- och tvålflaskorna som vi säljer. Dessutom kommer var sjätte påfyllning att vara gratis – det blir med andra ord väldigt enkelt att välja hållbart från och med nu.
The Body Shop i Umeå tar återigen taktpinnen i den gröna omställningen. En annan förändring i butiken är det nya make up-stället som har placerats i mitten av butiken. Utformningen och dess placering ska, enligt Gustafsson och Östensson, ge sminkavdelningen större uppmärksamhet.
– Dessutom kommer butiken att upplevas mer rymlig med det här konceptet, säger Elin Gustafsson.
Hållbarhet har alltid varit en viktig fråga för The Body Shop och skönhetskedjan kan beskrivas som pionjärer inom området. Redan under 1990-talet introducerades ett refillsystem, men dessvärre fick det aldrig något större genombrott.
– Så egentligen är det här med att fylla på flaskor ingenting nytt för oss, men för 30 år sedan fick satsningen inget större genomslag. Marknaden var helt enkelt inte mogen för den gröna vågen och den hållbara omställningen hade inte nått Sverige.
The Body Shop har funnits i Umeå sedan 1990-talet. Då låg butiken i en liten lokal på Vasaplan och flyttade sedan till Kungspassagen.
I samband med öppnandet av Utopia år 2013 flyttade The Body Shop till den nya gallerian och sedan 2016 finns även ytterligare en The Body Shop-butik i Avion. Båda butikerna ägs av Johanna Östensson och Elin Gustafsson och drivs med hjälp av nio medarbetare.
– Vår personal är väldigt värdefull och bidrar med väldigt mycket kunskap och hjälp.
De två ägarna framhåller att handla lokalt också är en hållbar handling — som dessutom bidrar till en levande stadskärna.
– Våra butiker är helt fristående. Om man vill stödja oss gör man det genom att handla i butiken eller via vår Instagram @crueltyfreeumea, säger Elin Gustafsson.
Johanna Östensson tillägger:
– Under pandemin behövde vi vara väldigt flexibla för att kunna hjälpa vår kunder. Det lärde oss mycket. Behöver du hjälp – men kan inte ta dig in till butiken – kan du alltid kontakta oss via Instagram eller över telefon.
The Body Shop grundades i England på 1970-talet av aktivisten Anita Roddick. Affärsidén föddes ur övertygelsen att företag kan vara en maktfaktor i kampen för det goda med en passion för rättvisa och för en hållbar planet.
Trots att nästan 50 år har passerat sedan dess finns Anita Roddicks värderingar kvar inom företaget, enligt Johanna Östensson som arbetat inom företaget sedan tidigt 2000-tal.
– I grunden är företaget sig likt. De värderingar, om rättvisa, fairtraide och hållbarhet, som Anita Roddick stod för, genomsyrar fortfarande The Body shop, säger Östensson och fortsätter:
– Det är en stor anledning till varför jag alltid har älskat företaget. Sedan kan jag som utbildad hudterapeut, med handen på hjärtat och med gott samvete rekommendera våra produkter. De är otroligt prisvärda med fina ingredienser.
DET HÄR ÄR THE BODY SHOP
The Body Shop grundades i England år 1976 av Anita Roddick.
Redan på 1970-talet, precis som i dag, har the Body Shop varit en drivande kraft för sociala förändringar i skönhetsbranschen.
Sedan starten har skönhetsföretaget utmärkt sig genom att endast erbjuda produkter från etiskt, medvetna källor och ingredienser med ett naturligt ursprung.
The Body Shops leverantörer finns världen över. I många fall är det kvinnor på landsbygden med begränsade ekonomiska möjligheter.
1987 startades pionjärprogrammet Community Fair Trade som syftar till att hjälpa kedjans leverantörer ut på marknaden samt investera i fördelaktiga miljö- och samhällsprojekt där leverantören bedriver sin verksamhet.
The Body Shops produkter har aldrig testats på djur.